Tamiya CR-01 - Toyota Land Cruiser FJ40 Expedition





Aktuální technické parametry:
měřítko: 1:10
rozměry: délka 470mm, šířka 285mm, výška 310mm (od kraje ke kraji včetně kol, rámů, rezervy, ...)
pohon: 4x4
podvozek: Tamiya CR-01
motor: Graupner Speed 600 ECO
regl: nějaký (asi HSP) pro crawler s brzdou
servo: TowerPro MG995
kola: 2.2 Venom Racing Ridge Line 127x55 R22
RC: 6-kanál HobbyKing HK-T6A 2.4Ghz
tlumiče: olejové
rozchod kol: 230mm
rozvor kol: 290mm
další úpravy: světla, naviják, kardany 3racing, přidán BEC 3A
řidič v autě: Cestovatel Filip (a pes Glen)
řidič za vysílačkou: primárně Filip, ale občas si jí půjčuju já


Odkazky na některé části této stránky:
nové auto (02/2010)
rozborka / sborka (03/2010)
světla (03/2010)
pár drobných úprav (03-04/2010)
zase pár drobných úprav (04/2010)
posádka a pár dodělávek - že by prozatím hotovo? (05/2010)
fotky a video (06/2010)
nový kola (08/2010)
pár drobností (12/2010)
nové kardany a rezerva (01/2011)
"nová" kastle (04/2011)
pár drobností (04/2012)
opravy a příprava na závod (03-04/2013)


Expedice - fotky a videa z ježdění - 2016
Expedice - fotky a videa z ježdění - 2015
Expedice - fotky a videa z ježdění - 2014
Expedice - fotky a videa z ježdění - 2013
Expedice - fotky a videa z ježdění - 2012
Expedice - fotky a videa z ježdění - 2011
Expedice - fotky a videa z ježdění - 2010

moje ostatní expediční auta

naposled aktualizováno: 4.5.2014


nové auto



(02/2010)
Rozhodnul jsem se koupit hotové auto primárně použitelné na expedice. Volba na CR-01 padla proto, že se s ním dá jet na expedici i provozovat rekreační crawling. Jinak se nejedná o nové auto, ale kupované jako jeté od někoho. Auto je momentálně ve stavu přípravy na ježdění. Koupila se nová vysílačka, bude probhíhat úprava světel, promazání, utěsnění atd.

Galerie fotek - Galerie fotek (lytebox)


rozborka / sborka



(03/2010)
Tak jsem se jí o víkendu konečně dostal pod sukni. Strávili jsme spolu dva hodně dlouhý a příjemný večery nebo spíš noci a v neděli jsme vyrazili na krátkou procházku u nás na vesnici, každý koho jsme potkali, se za námi (spíš za ní) ohlížel.
Nikam mě netlačil čas, takže jsem si ji mohl pořádně prohlédnout, prozkoumat a osahat. Na své si přišly hlavně prsty, teda takhle ulepený jsem je už dlouho neměl, ale je jasné, že nasucho to nejde. Mně to naštěstí celkem voní, ale pro ty, kterým to nevoní, by to asi musel být pěkný opruz. Prostě bez pořádného vniknutí dovnitř se nedá vybudovat žádný pořádný důvěrný vztah. Myslím si ale, že to mezi náma bude dobrý a ještě si spolu dost užijeme.
Těším se až ji vezmu někam do společnosti ostatních a ukázat ostatním klukům. Vím, že to není až tak velká kráska, někteří mají podstatně hezčí, ale mám ji rád a krása není všechno, důležitý je hlavně vztah.
Někdy tak přemýšlím, jak velký je rozdíl mezi tím, když je člověk první a když ví, že není první. Trochu je to určitě rozdíl, když je člověk první, tak se ten vztah tvoří rychle, už od te první vůně, co člověk ucítí, když ji uvidí. Tady to prostě chtělo trochu víc času, zatím furt byla tak trochu druhá, uvidíme jak to půjde dál .

Jak jste jistě pochopili, tak jsem přes víkend kompletně rozebral, promazal a opět složil Toyotu. A v neděli i vyzkoušel. Byl to sice nenáročný test, ale vypadá, že vše funguje. Jezdí teda dost pomalu, ale to by neměl být u expedic žádný problém, raději silný než rychlý motor (koupil jsem ji se Speed 600 ECO a nyní jsem tam dal 55T). Párkrát jsem při tom skládání docela přemýšlel, zda to dám vůbec dohromady a občas se hodily před tím udělané fotky, kde jsem se díval, jakže to vlastně bylo.
Musím říct, že tahle kompletní rozborka mi dala hodně, už mám lepší představu o celém autě a také vím, jak se správně rozdělává. Což jsem samozřejmě předtím nevěděl, takže jsem to dělal zbytečně složitě.
Teď už jsem jen zvědavý na jízdu v expedičním terénu.

Galerie fotek - Galerie fotek (lytebox)


světla



(03/2010)
Každé expediční auto musí mít samozřejmě funkční světla, nejezdí se přece jen za hezkého slunečného počasí. Současně jsem si řekl, proč k tomu nevyužít pro mne zatím nevyužitých kanálů na vysílačce. Standardní světla (přední a zadní) se zapínají přes vypínač ručně, ty stejně člověk zapne na začátku a nechá je furt. Ostatně vyhláška už celoroční svícení nařizuje. Ostatní světla jsou ale už ovládané z vysílačky. K tomu jsem využil elektroniku ze serva, použil jsem ty nejobyčejnější mikro serva, aby to bylo malé, levné a diody mají malý odběr. Ve výsledku funguje ovládaní světel takto: přes dvoupolohový spínač se zapíná horní rampa, přes otáčecí poťák (dva kanály na vysílačce ovládám přes otáčecí potenciometr) přední spodní rampa nebo zadní bílá světla a přes druhý otáčecí poťák blinkry (zde je případně ještě volné místo na jedny světla či něco jiného). Na 3 kanálech je připojené servo a místo odporu má připojené ledky, podle otoceni vlevo nebo vpravo se mění polarita na výstupu ze serva a podle toho svítí ledky. Jednoduché, prosté, levné. K počítání potřebných odporů jsem používal LED Calculator. Ten obvod v galerii fotek je počítaný pro supersvítivé žluté diody, nakonec jsem ale použil difuzní (tam by byl u nich odpor 30R).

Galerie fotek - Galerie fotek (lytebox)
video (youtube):
světla


poježdění v Dubči 18.3.2010



(03/2010)
poježdění v Dubči (link do expedic)


miniexpedice Kosoř 27.3.2010



(03/2010)
miniexpedice Kosoř (link do expedic)


expedice Troja 3.4.2010



(04/2010)
expedice Troja (link do expedic)


pár drobných úprav

(03-04/2010)
Auto prošlo pár drobnými úpravami. Jednou z nich byla úprava předních světel, kdy byly nahrazeny supersvítívé diody v předních světlech diodami s teplejším světlem. Vypadá to lépe a příjemněji, sice se o něco snížila svítivost, ale v případě potřeby to lze vždy dosvítit horní rampou. Druhou úpravou bylo vrácení stabilizátorů, kastle se již tolik nehoupe při bežném zatáčení a auto je tak i stabilnější ve svahu. Snížilo se ovšem křížení náprav, je to ale expedičák ne crawler a tak by to nemělo tak vadit. Jinak se zatím auto drží bez potřeby dalších úprav a oprav (doufám, že mu to dlouho vydrží).



miniexpedice v Klánovickém lese 18.4.2010



(04/2010)
miniexpedice v Klánovickém lese (link do expedic)


zase pár drobných úprav



(04/2010)
Při dlouhém přejezdu v Klánovicích se ukázalo, že ta 55T je hodně pomalá, při ježdění v terénu to nevadilo, ale při tom přejezdu už jo. Objednal se tedy nový motor 45T. Během pár dní dorazil, takže na další akci už pojede s ním. Auto je o něco rychlejší a sílu neztratilo. Další drobností je pták. Filip viděl orla na WK-Defu a tak jsem nakonec pořídil ptáka i sem.



miniexpedice Krč 25.4.2010



(04/2010)
miniexpedice Krč 25.4.2010 (link do expedic)


posádka a pár dodělávek - že by prozatím hotovo?



(05/2010)
Yota absolvovala několik spíše kosmetických změn. Dostala posádku, světlo v kabině a taky další světla, kterými si může přisvítit do stran, což se může v noci a v náročném terénu hodit. Světla jsou ovládána jedním kanálem na vysílačce. Proběhla úprava elektroniky s důrazem na případné brodění ve vodě.

Galerie fotek - Galerie fotek (lytebox)


miniexpedice Vrbová Lhota 13.6.2010



(06/2010)
miniexpedice Vrbová Lhota 13.6.2010 (link do expedic)


fotky a video



(06/2010)
Dodělání Yoty chtělo nějak symbolicky uzavřít a tak bylo v první půlce června natočeno a sestříháno takové její malé video. Myslím, že se docela povedlo. Fotky použité v tom videu jsou zde k prohlédnutí.

Galerie fotek - Galerie fotek (lytebox)
video (youtube):
Tamiya CR-01 Toyota Land Cruiser FJ40 Expedition


miniexpedice Krč 24.6.2010



(06/2010)
miniexpedice Krč 24.6.2010 (link do expedic)


večerní Krč 26.6.2010



(06/2010)
večerní Krč 26.6.2010 (link do expedic)


noční Krč 10.7.2010



(07/2010)
noční Krč 10.7.2010 (link do expedic)


nový kola



(08/2010)
Stávající kola na Yotě už začínala mít problém z mé obliby ježdění vodou. Byla až moc měkká, odlepovala se, nedala se z nich pořádně dostat voda, která následně dělala uvnitř neplechu. Naskytla se možnost koupit nejetá kola z Venoma a padly Yotě ještě lépe než jsem čekal. Též jsem do předních kol přidal závaží a jízdní vlastnosti se dost podstatně zlepšily. Zkoušeli jsme i jak by kola seděly Bobininýmu Defu, ale nelíbily se mi tam.

Galerie fotek - Galerie fotek (lytebox)


Troja 4.9.2010



(09/2010)
Troja 4.9.2010 (link do expedic)


Ještěd 9.10.2010



(10/2010)
Ještěd 9.10.2010 (link do expedic)


Poježdění ve sněhu na zahradě 5.12.2010



(12/2010)
Poježdění ve sněhu na zahradě 5.12.2010 (link do expedic)


pár drobností



(12/2010)
V prosinci vyšel čas a tak se zvládlo udělat zase pár drobností na Yotě. Dostala trumpetu, aby si mohla lépe uvolňovat cestu. A Yota opravdu troubí, ne ovšem touhle trumpetou. Další viditelnou úpravou je naviják. Auto je hodně težký, takže na strom by ho nevytáhl, ale při přejezdech větších nerovností bude užitečný. Auto při větší nerovnosti přepadává dozadu a občas mu musel pomoct někdo jiný a pomocí lana lehce přidržet čumák dole. Teď se bude moct Yota pomoci i sama. Podstatně méně viditelnou úpravou je redukční dieta psa, který už není větší než ridič. A na pohled neviditelnou změnou je vnitřní přepojení přisvětlovacích světel. Původně byly na vlastním kanálu, což se ale za jízdy nedalo moc ovládat. Nyní jsou zapojené na stejný kanál jako zatáčení. Světla se tak rozsvěcují při plném natočení kol a následně postupně dohasínají.

Galerie fotek - Galerie fotek (lytebox)


Malá rodinná expedice v Klánovickém lese 22.1.2011



(01/2011)
Malá rodinná expedice v Klánovickém lese 22.1.2011 (link do expedic)


miniexpedice Klánovice 23.1.2011



(01/2011)
miniexpedice Klánovice 23.1.2011 (link do expedic)


nové kardany a rezerva



(01/2011)
Plastové kardany se už začínaly pomalu kroutit a je jen otázkou času, kdy povolí. Je to obecně známý problém, tak jsem koukal po lepších. Vyrábí se hodně různých a taky za různé peníze. Protože jezdím celkem málo, rozhodnul jsem se koupit ty nejlevnější od 3racingu. Díly od tohoto výrobce hodně lidí používá a jsou spokojeni, takže věřím, že budu i já. Současně taky Yota dostala novou rezervu a to Pro-Line Flat Iron 2.2. Nejsou to sice stejné disky ani kola na kterých jezdí, ale je to plně použitelné náhradní kolo.

Galerie fotek - Galerie fotek (lytebox)


expedice Drábské Světničky 5.3.2011



(03/2011)
expedice Drábské Světničky 5.3.2011 (link do expedic)


"nová" kastle



(04/2011)
Už od začátku jsem doma měl jednu nekompletní kastli taky Toyoty Land Cruiser FJ40 a vymýšlel co s ní. Nakonec jsem se rozhodl ji udělat jako "starou" kastli - trochu obouchanou, trochu orezlou. Protože jsem si ale nebyl jistý výsledkem, tak jsem to nikde moc neříkal a čekal, jak to dopadne. Nakonec bych řekl, že to dopadlo docela dobře.
V galerii je pár fotek "nové" kastle a pár fotek z výroby.

Galerie fotek - Galerie fotek (lytebox)


Vidrholec 2011




(04/2011)
Vidrholec 2011 (link do expedic)


poježdění Klánovice 14.5.2011



(05/2011)
poježdění Klánovice 14.5.2011 (link do expedic)


expedice Amerika 9.7.2011



(07/2011)
expedice Amerika 9.7.2011 (link do expedic)


miniexpedice Krč 23.7.2011



(07/2011)
miniexpedice Krč 23.7.2011 (link do expedic)


poježdění v Českém ráji 6.8.2011



(08/2011)
Ta druhá fotka je vlastně poslední pojízdná z Českého ráje. Když jsem z toho kamenu couval, tak se tam šprajclo přední kolo, já si toho nevšiml a síla převodů udělala své - rozbil se kardan a ještě posunul motor, takže nás čeká oprava.

poježdění v Českém ráji 6.8.2011 (link do expedic)


Nové Jirny 15.10.2011



(10/2011)
Auto bylo opraveno a zase se jezdí. Pokusně dostalo nový rychlejší motor (35T místo 45T), aby ty přejezdy nebyly tak zdlouhavé. Jen je teď nějak víc hlasité, ještě se na to budu muset podívat.

Nové Jirny 15.10.2011 (link do expedic)


Novoroční 2012 - 1.1.2012



(1/2012)
Novoroční 2012 - 1.1.2012 (link do expedic)


pár drobností



(04/2012)
Před Vidrholcem probíhala příprava a údržba auta. Vzpomněl jsem si na loňské zapadnutí mého auta a na problémy při jeho převracení na kola, když leží na boku a vymýšlel, jak podobné situace řešit lépe. Myšlenka padla na externí naviják udělaný ze serva, který by byl napájený z auta. Výhodou by bylo, že by nemusel být jen vpředu, ale mohl by se zapojit třeba z boku - jedním hákem chytit za auto, druhým za pevné místo a tak třeba převrátit auto zpět na kola. První věcí bylo pořešit napájení - do auta jsem přidal BEC a vyvedl jeden kabel jako zásuvku na střechu do bedny. Než jsem se pustil do navijáku, tak vznikla jako rychlý nápad montážní lampa, využívající stejnou zásuvku. Aby bylo naviják kde vozit, dá se na přední kapotu Yoty přidělat zahrádka. Další přidanou drobností (ovšem až před nočním Ďábličákem) jsou světla namontovaná zcela dole na kolama. Yota je dost vysoká a při nočních jízdách sice svítí velmi silně a celkem daleko dopředu, ale vůbec není vidět, jaké překážky se nacházejí přímo před kolama, což je v náročnějším terénu někdy docela problém. Tato světla svítí těsně před auto a je krásně vidět na překážky těsně před autem.

Galerie fotek - Galerie fotek (lytebox)


Vidrholec 2012




(04/2012)
Vidrholec 2012 (link do expedic)


noční Ďábličák - 26.5.2012



(5/2012)
noční Ďábličák - 26.5.2012 (link do expedic)


Expedice Český ráj 2012 - 18.-24.7.2012



(7/2012)
Expedice Česká ráj 2012 - 18.-24.7.2012 (link do expedic)


Novoroční 2013 - 1.1.2013



(1/2013)
Novoroční 2013 - 1.1.2013 (link do expedic)


Expedice Břežany 17.2.2013



(2/2013)
Technicky auto šlapalo dobře, průjezdnost jako obvykle vysoká, ale nějak nás zlobí elektronika a vypadával nám signál, takže auto občas na nic nereagovalo. Bude třeba pořádně pohledat, kde by mohl být problém.

Expedice Břežany 17.2.2013 (link do expedic)


opravy a příprava na závod



(03-04/2013)
Při expedici v Břežanech nám začala zlobit elektronika, přesněji řečeno vysílačka. Občas vypadává signál a auto nereaguje, po chvíli se to samo spraví. Motor 45T má dobrou sílu, ale v tomto autě s crawlerovým převodem je pomalejší a navíc po delší době jízdy začne být unavený a ještě zpomalí. Loni jsme jeli s 35T, který je rychlejší, ale zase dost hlasitý. Když jsem před plánovaným testem vyměňoval motory, tak jsem navíc zjistil, že pastorek je dost sjetý, ještě jezdí v pohodě, ale otázka, jak dlouho vydrží a taky může být jednou s příčin hlasitosti. Pastorky objednáme, do Vidrholce by měly dorazit. Hlavně musíme vyřešit tu elektroniku. Uděláme test, kdy přehodím vysílačky mezi Yotou a "Bobinou" a uvidíme, které auto bude zlobit. Další otázkou jsou baterie, už dorazily nové baterie do auta, takže tady bysme měli být bez problémů, větší problém jsou baterie ve vysílačce. Zkusíme kolik vydrží ty v horším stavu a nějak to budeme muset pořešit.
Udělali jsme test. Motor běhal dobře, vysílačka nezlobila. Yota je dost hlasitá, snad se to s výměnou pastorku trochu srovná. Baterky do vysílačky budou trochu náročnější, s rezervou mám tak na jedno auto, takže přiberu hromadu tužkovek do rezervy.
Pastorek dorazil a po výměně je Yota podstatně tišší. Myslím, že jsme na závod připraveni. Ještě udělám kontrolu výbavy, navijáku atd.

Galerie fotek - Galerie fotek (lytebox)


Vidrholec 2013




(04/2013)
Vidrholec 2013 (link do expedic)


Ještěd 2013 - 11.5.2013



(5/2013)
Ještěd 2013 - 11.5.2013 (link do expedic)


Krkonoše - 8.2013



(8/2013)
Krkonoše - 8.2013 (link do expedic)


Novoroční 2014 - 1.1.2014



(1/2014)
Novoroční 2014 - 1.1.2014 (link do expedic)


Příprava Vidrholce 2014



(3/2014)
Na přípravě letošního Vidrholce se podílela i Yota. V trochu horším technickém stavu.

Galerie fotek - Galerie fotek (lytebox)
video (youtube):
Video z přípravy závodu


Vidrholec 2014




(04/2014)
Vidrholec 2014 (link do expedic)


Ještěd 2014 - 31.5.2014



(05/2014)
Ještěd 2014 - 31.5.2014 (link do expedic)


rodinná expedice na Jížáku - 9.11.2014



(11/2014)
rodinná expedice na Jížáku - 9.11.2014 (link do expedic)


Novoroční 2015 - 1.1.2015



(1/2015)
Novoroční 2015 - 1.1.2015 (link do expedic)


Vidrholec 2015 - 19.4.2015




(4/2015)
Vidrholec 2015 - 19.4.2015 (link do expedic)


Ještěd 2015 - 16.5.2015




(5/2015)
Ještěd 2015 - 16.5.2015 (link do expedic)


Novoroční 2016 - 1.1.2016



(1/2016)
Novoroční 2016 - 1.1.2016 (link do expedic)


Vidrholec 2016 - 17.4.2016




(4/2016)
Vidrholec 2016 - 17.4.2016 (link do expedic)


Novoroční 2017 - 1.1.2017



(1/2017)
Novoroční 2017 - 1.1.2017 (link do expedic)


malá zimní v Kosoři - 29.1.2017



(1/2017)
malá zimní v Kosoři - 29.1.2017 (link do expedic)


Vidrholec 2017 - 9.4.2017




(4/2017)
Vidrholec 2017 - 9.4.2017 (link do expedic)


Vidrholec 2018 - 15.4.2018




(4/2018)
Letos Yota Vidrholec nejela. Stála na startu i je na předstartovních fotkách, ale nakonec neodstartovala. Projevila se špatná předzávodní příprava - hnuly se převody, kdyby jsme se projeli před závodem alespoň kousek, tak jsme to věděli dříve než těsně před startem. Škoda, že mě nenapadlo na startu projet se žlutou Yotou přes rampu "na Jágra". Přetáhnuli (nebo přetlačili) bysme ji přes rampu. Sice by dál nedojela, ale mohla by si připsat účast i v tomto ročníku (toto je první ročník, který nejela).


Sedmihorky - srpen 2018



(8/2018)
Sedmihorky - srpen 2018 (link do expedic)



Novoroční 2019 - 1.1.2019



(1/2019)
Novoroční 2019 - 1.1.2019 (link do expedic)





V plánu:
Tentokrát by to chtělo před Vidrholcem pořádnou kontrolu a přípravu.



poděkování, inspirace a rady:

RC4x4.CZ - web a diskusní fórum
rc-svetla.cz - badgerhole
305. expediční skupina
LED Calculator


video (youtube):
FJ40 V8 mud plug
TOYOTA fj40 '77
1977 toyota fj40 rockcrawling
Deep river crossing, Toyota Land Cruiser
4x4 F-J 40 Snorkel Jeep





moje expediční auta







pokud byste měli na mě nějaký dotaz, tak mail je: pkomarek@email.cz